خلاقانه ترین مدل های تزیین سبزه عید نوروز 1403

خلاقانه ترین مدل های تزیین سبزه عید نوروز 1403

نوروز یا در زبان فارسی «روز نو» جشنی باستانی است که نشانه آغاز بهار و جشن تولد دوباره طبیعت است و طبیعتاً ارتباط زیادی با گیاهان تازه و سبز دارد که تازه از زمین بیرون می آیند و به ما یادآوری می کنند که زمستان در واقع ابدی نیست.

نوروز یا در زبان فارسی «روز نو» جشنی باستانی است که نشانه آغاز بهار و جشن تولد دوباره طبیعت است و طبیعتاً ارتباط زیادی با گیاهان تازه و سبز دارد که تازه از زمین بیرون می آیند و به ما یادآوری می کنند که زمستان در واقع ابدی نیست.

از مهم ترین نمادهای جشن نوروز هفت سین است و یکی از اجزای مهم سفره هفت سین، سبزه است که همه ما از چندین روز جلوتر، در فکر تزیین سبزه عید هستیم. تزیین سبزه عید نوروز نه تنها به زیبایی فضای خانه می افزاید، همچنین از نظر معنوی نیز اهمیت ز یادی دارد. در این مطلب، با چند ایده برای تزیین سبزه عید 1403 آشنا میشویم.

تزیین سبزه عید با روبان

یکی از ساده ترین تزئینات سبزه عید نوروز، استفاده از روبان به دور آن است. اگر فرصت و زمان کافی برای تزئین ندارید، میتوانید با استفاده از روبان های رنگی و متنوع سبزه خود را تزیین کنید.

تزیین سبزه عید با روبان

تزیین سبزه عید نوروز با نمد

گاهی اوقات با کمی ابتکار میتوانید طرحی زیبا و متفاوت درست کنید. میتوانید سبزه سفره هفت سین خود را درون پارچه های نمدی قرار دهید و دور تا دور آن را با ریسمان نمدی پاییون بزنید. شما تنها با یک کار ساده، توانسته اید سبزه هفت سین خود را به شکل جذابی تزیین کنید.

تزیین سبزه عید نوروز با نمد

تزیین سبزه عید با عروسک

معمولاً کودکان هم علاقه زیادی به تزیین سفره هفت سین دارند. پس بهتر است با کمی ابتکار و کمک، آنها را در این امر یاری رسانیم.

تزیین سبزه عید با عروسک

ابتدا یک عروسک پارچه ای یا پنبه ای تهیه کنید، سپس از یک سمت محتویات داخل عروسک را خالی کنید. سپس بذر مورد نظر را به مدت 5 تا 6 ساعت با آب کافی خیس کنید و داخل عروسک بپاشید. روی بذر را با کیسه پلاستیک بپوشانید که امکان نفوذ هوا به بذرها وجود داشته باشد. برای این کار ، چند سوراخ روی کیسه پلاستیکی ایجاد کنید. سبزه خود را به دور از آفتاب و در محیط اتاق قرار دهید. نایلون را بعد از دو روز از روی سبزه بردارید. روی جوانه ها را روزی دو بار آبپاشی کنید. سبزه ها بعد از چند روز رشد کرده و از داخل عروسک بیرون می آیند.

تزیین سبزه عید به شکل نماد سال

نماد حیوان سال 1403، اژدها است. اژدها سمبل قدرت، مقام، احترام، شانس و موفقیت است. اگر علاقه مند به درست کردن سبزه به شکل اژدها هستید، آسان ترین راه استفاده از ظروف سفالی به شکل اژدها است که می توانید از بازار تهیه نمایید و با کمی ابتکار ظزف سفالی خود را با کمک رنگ آکریلیک یا ماژیک نقاشی رنگ آمیزی نمایید. میتوانید سبزه خود را در این ظروف سبز نمایید.

تزیین سبزه عید با استفاده از تنگ آب

برای تهیه سبزه در تنگ آب میتوانید از بذرهای لعاب دار مانند عدس، گندم، نخود، ماش و یا لوبیا استفاده کنید. برای درست کردن سبزه به این شکل، ابتدا باید بذرها را تا جوانه زدن درون یک دستمال نخی قرار دهید و روزانه به آن آب بپاشید تا جوانه بزند. سپس انتهای تنگ را با سنگریزه های رنگی بپوشانید و این بذرهای جوانه زده شده را با دستمال روی سنگ ها قرار دهید. سپس روی جوانه ها را با آب اسپری کنید و با یک نایلون بپوشانید. توجه کنید که تنگ را در جای خنک قرار دهید تا کپک نزنند و میزان آبیاری هر روز به مقداری باشد تا دستمال نمدار شود. بعد از گذشت چند روز گندم ها جوانه می زنند و طی ۷ تا ۱۰ روز سبزه شما آمده خواهد بود.

تزیین سبزه عید با استفاده از تنگ آب

کاشت سبزه داخل پوست تخم مرغ

برای تزیین سبزه عید 1403، بهتر است کمی متفاوت عمل کنید. برای اینکار ابتدا یک تخم مرغ بردارید و محتویات داخل آن را با شکستن قسمت بالا خالی کنید. سپس داخل پوست را به خوبی بشویید و یک دستمال نمدار درون آن قرار دهید. سپس بذر مورد نظر خود را بر روی دستمال بریزید و تمامی مراحل گفته شده در بالا را برای کاشت سبزه انجام دهید. میتوانید با رنگ گواش یا ماژیک نقاشی بر روی تخم مرغ خود نقش های زیبایی را رسم نمایید. دفتر دستک مجموعه متنوعی از ماژیک نقاشی و رنگ گواش و آکریلیک را در گروه لوازم طراحی و نقاشی عرضه نموده است.

کاشت سبزه داخل پوست تخم مرغ

تزیین سبزه عید نوروز با گل و اکسسوری

شاید یکی از ساده ترین و زیباترین روشها برای تزئین سبزه عید نوروز، استفاده از گل طبیعی یا مصنوعی ما بین سبزه باشد. شما با کمترین وسایل، توانسته اید سبزه عید نوروز را به زیبایی تزئین نمایید.

تزیین سبزه عید نوروز با  گل

تزیین سبزه عید به شکل درخت

ظاهر سبزه تأثیر به سزایی در زیبایی سفره هفت سین دارد و از آنجایی که درخت نماد زندگی و امیدواری است، پس داشتن سبزه به شکل درخت یک ایده جذاب در سفره هفت سین محسوب می شود. بهتر است به سراغ نحوه درست کردن سبزه به شکل درخت بپردازیم.

ابتدا وسایل زیر را تهیه کنید:

جوراب، اسفنج قالبی، چوب با قطر 1.5 سانتیمتر، چسب حرارتی، بذر.

ابتدا اسفنج خود را به شکل یک کره برش دهید. سپس بدنه درخت را درون اسفنج قرار دهید و با چسب حرارتی اتصالات را محکم کنید. سپس برای چند ساعت اسفنج را درون آب گذاشته تا سطح آن کاملاً خیس شود. سپس با یک جوراب نازک سطح اسفنج به طور کامل بپوشانید. سپس بذر خود را که از چند روز قبل درون دستمال پیچیده اید و به طور مرتب آن را خیس کرده اید، بر روی جوراب بپاشید و منتظر بمانید تا بذرها جوانه بزنند.

تزیین سبزه عید به شکل درخت

سبزه عید آبشاری

برای کاشت سبزه آبشاری عید نوروز باید از بذرهای لعاب دار مانند شاهی استفاده کنید. ویژگی این بذرها این است که بعد از خیس شدن حالت ژله ای به خود می گیرند و به همین دلیل قابلیت چسبندگی روی سطوح مختلف را خواهند داشت.

 سبزه عید آبشاری (تصویر 1)

ابتدا یک سینی سفالی بردارید و بر روی آن با استفاده از چسب حرارتی، سنگ بچسبانید. سپس یک پارچه نمدی بر روی کف سینی قرار دهید، به گونه ای که روی سنگ ها را بپوشاند. یک گلدان سفالی بردارید و دقیقا روی قسمتی که سنگ را چسبانده اید، قرار دهید و با چسب حرارتی اتصالات را محکم کنید. سپس یک اسفنج درون گلدان قرار دهید. سپس یک سطح شیب دار با پارچه نمدی و چند سیم درست کنید و دقیقا سیم ها را درون اسفنج قرار دهید تا ایستایی به طور کامل صورت گیرد. سپس بذرهای خیس شده را کامل روی سطح پر کنید و روی آن را نایلون بکشید. در نهایت بذرها جوانه میزنند و نتیجه نهایی کار شما مطابق تصویر زیر خواهد شد.

 سبزه عید آبشاری (تصویر 2)

استفاده از چوب و باکس هدیه در تزیین سبزه عید

گاهی اوقات شما زمان کافی برای درست کردن سبزه عید نوروز به روش های بالا را ندارید و تنها تمایل دارید با چند وسیله کوچک، تزئینی زیبا داشته باشید. برای اینکار میتوانید جعبه چوبی مانند تصویر زیر خریداری کنید و سبزه کاشته شده خود را درون آن قرار دهید.

سبزه عید آبشاری

کاشت دانه های مختلف برای سبزه عید

اگر جزء افرادی هستید که سبزه عید را خودتان تهیه می کنید و به دنبال اطلاعات در مورد زمان کاشت دانه های مختلف هستید، پس با ما همراه شوید.

  • بهترین زمان کاشت سبزه عدس، 15 روز قبل از عید است.
  • بهترین زمان کاشت سبزه شنبلیله، 13 روز قبل از عید است.
  • بهترین زمان برای کاشت سبزه ماش، 18 اسفند ماه است.
  • بهترین زمان برای کاشت سبزه گندم، 20 اسفند ماه است.

کلام آخر

در فرهنگ ایرانیان، برپایی سفره هفت سین در نوروز یک سنت دیرینه محسوب می شود و گذاشتن سبزه بر سر این سفره نشان دهنده زندگی و تولد دوباره است. پس می توانید با کمی ابتکار و خلاقیت و استفاده از ابزاری که در اختیار دارید؛ سبزه عید را متفاوت تزیین نمایید.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی