آشنایی با اسکرپ بوک و نحوه ساخت آن

آشنایی با اسکرپ بوک و نحوه ساخت آن

اسکرپ بوک هنری است؛ شامل نگهداری و آراستن عکس ها، اقلام ارزشمند و یادگاری ها در قالب طرح، کتاب، جعبه یا کارت. اسکرپ بوک از دیگر تکنیک ها و هنرهای کاغذ سازی برای خلق عناصر تزئینی منحصر به فرد استفاده می کند و اغلب شامل نوشته های مجله یا توضیحات نوشته شده برای یادداشت مطالب مناسبت است!

اسکرپ بوک هنری است؛ شامل نگهداری و آراستن عکس ها، اقلام ارزشمند و یادگاری ها در قالب طرح، کتاب، جعبه یا کارت. اسکرپ بوک از دیگر تکنیک ها و هنرهای کاغذ سازی برای خلق عناصر تزئینی منحصر به فرد استفاده می کند و اغلب شامل نوشته های مجله یا توضیحات نوشته شده برای یادداشت مطالب مناسبت است!

اسکرپ بوک چیست؟

به یاد داشته باشید که چگونه در کودکی از ساختن دفترچه یادداشت شخصی لذت می بردید و در آن به سادگی عکس ها را روی کاغذ رنگی چسبانده اید و عباراتی را روی آن مینوشتید؟ این خود نوعی اسکرپ بوک ابتدایی است.

اسکرپ بوک امروزه به حدی تکامل یافته است که یک صنعت کامل فقط برای پاسخگویی به آن وجود دارد. اکنون هزاران کاغذ بدون اسید، چسب ها و عناصر تزیینی و بسیاری دیگر از لوازم اسکرپ بوک وجود دارد که می توانید انتخاب و خریداری نمایید.

برای پاسخ به سؤال اسکرپ بوک چیست می توان اینگونه عنوان کرد که، هر قالبی که خلق می کنید؛ طرح یا صفحه اسکرپ بوک نامیده می شود و اسکرپ بوک به سادگی مجموعه ای از قالبها یا صفحاتی است که در یک آلبوم کنار هم قرار گرفته اند. برای ساخت اسکرپ بوک، ابتدا باید شروع به خلق صفحات اسکرپ بوک نمایید.

با ما همراه شوید تا با هدف و مراحل ساخت اسکرپ بوک آشنا شوید.

اسکرپ بوک چیست؟

 ساخت اسکرپ بوک

ایده واقعی پشت اسکرپ بوک ایجاد یک آلبوم عکس (= دفترچه یادداشت) از خاطرات است. اینگونه باید خاطرات را از طریق ساخت یک آلبوم ثبت کرد.

Scrapbooking، یک فعالیت کاردستی و مستند سازی، شامل گرفتن کتاب هایی با صفحات خالی و افزودن عکس، یادگاری، ژورنال، و تزیینات است. هدف اصلی از اسکرپ بوک حفظ خاطرات برای نسل های آینده است، اما هدف ثانویه اغلب این است که هنگام به تصویر کشیدن خاطرات خود در یک دفترچه، خلاقیت خود را نیز به کار گیرید.

هدف از ساخت اسکرپ بوک چیست؟

تمامی اسکرپ بوک ها داستانی را بیان می کنند و برای ما، این قلب اسکرپ بوک است. دفترچه یادداشت یک داستان است و اسکرپ بوک داستان سرایی در سطحی ارزشمند و شخصی است. اسکرپ بوک سازماندهی لحظات گذشته است تا برای نسل های آینده معنی داشته باشد. این یک تشخیص است که رویدادها زندگی‌ را می ‌سازند و این جشن زندگی است. در هر صفحه اسکرپ بوک جشنی از زندگی گنجانده شده است، لحظه یا لحظاتی که مخصوصاً مختص یک فرد یا خانواده است. اسکرپ بوک امروز، دیروز را برای فردا حفظ می کند.

از چه موضوعاتی در اسکرپ بوک استفاده کنیم؟

موضوعات مورد استفاده در ساخت اسکرپ بوک

  • اسکرپ بوک سالگرد (Anniversaries Scrapbook)
  • اسکرپ بوک کودک (Baby Scrapbook)
  • اسکرپ بوک تولد (Birthday Scrapbook)
  • اسکرپ بوک خانوادگی (Family Scrapbook)
  • اسکرپ بوک دوستی (Friendship Scrapbook)
  • اسکرپ بوک فارغ التحصیلی (Graduation Scrapbook)
  • اسکرپ بوک تعطیلات (Holiday Scrapbook)
  • اسکرپ بوک دکوراسیون منزل (Home Decorating Scrapbook)
  • اسکرپ بوک عشق (Love Scrapbook)
  • اسکرپ بوک دوران تحصیل (School Years Scrapbook)
  • اسکرپ بوک عروسی (Wedding Scrapbook)

اسکرپ بوک

برای ساخت اسکرپ بوک به چه لوازمی نیاز است؟

شما برای ساخت یک اسکرپ بوک ابتدایی نیاز به چند ابزار دارید.

  • مقوا (Cardstocks)

کاغذهای تک رنگ ساده یا بافت دار بدون اسید، معمولاً به عنوان کاغذ پس زمینه و به عنوان سطح زیرین عکس استفاده می شود.

  • کاغذهای طرح دار (Patterned Papers)

کاغذهای بدون اسید بافت دار یا چاپ شده. می توانید از آنها به عنوان پس زمینه عکس استفاده کنید.

  • قیچی (Scissors)

برای برش دادن کاغذها و عکس های مورد نظرتان، لازم است یک قیچی کاغذ با تیغه مناسب خریداری کنید. ما به شما قیچی اسکاچ از برند جهانی 3M را پیشنهاد میدهیم.

  • چسب (Adhesives)

برای ساخت اسکرپ بوک پیشنهاد می شود که از چسب های بدون اسید مانند چسب نواری و یا چسب مایع استفاده کنید.

  • قلم روزنامه نگاری (Journaling Pen)

قلم های روزنامه نگاری برای نگارش در اسکرپ بوک دارای ویژگی هایی مانند جوهر ضد آب، بدون قطعی و ریزش، ضد محو شدن و بدون اسید هستند.

  • آلبوم اسکرپ بوک (Scrapbook Album)

آلبوم اسکرپ بوک برای نگهداری چیدمان های شماست. پس از تکمیل هر طرح اسکرپ بوک، کافی است آن را در یکی از محافظ های صفحه در آلبوم اسکرپ بوک خود قرار دهید.

توجه: مطمئن شوید که آلبوم اسکرپ بوک شما دارای محافظ صفحه باشد. برای آلبوم ‌های کلاسوری، محافظ ‌های صفحه معمولاً جداگانه فروخته می ‌شوند. پس حتما بررسی کنید که آیا نیاز به خرید محافظ صفحه جداگانه دارید یا خیر.

  • تزئینات (Embellishments)

شما از انواع تزئینات موجود برای اسکرپ بوک ها شگفت زده خواهید شد. از گل ‌ها، دکمه ‌ها، روبان ‌ها، الیاف، پولک ‌ها، برچسب ‌ها تا قاب‌ ها، خرید تزیینات واقعاً یک تجربه چشم نواز خواهد بود. اما به خاطر داشته باشید که تزئینات "اضافی" هستند.

لوازم مورد نیاز در ساخت اسکرپ بوک

مراحل ساخت یک اسکرپ بوک کدامند؟

حال که در مورد وسایل مورد نیاز برای ساخت اسکرپ بوک مطالعه کردیم، بهتر است به دنبال مراحل ساخت آن برویم.

مراحل ساخت یک اسکرپ بوک (تصویر 1)

1- روی یک موضوع فکر کنید. به این فکر کنید که می خواهید اسکرپ بوک شما در مورد چه چیزی باشد. داشتن یک موضوع خاص به شما کمک می کند تا ایده خوبی از نوع صفحاتی که می خواهید ایجاد کنید داشته باشید. همچنین خرید دفتر و لوازم جانبی ساخت اسکرپ بوک را آسان تر می کند زیرا می توانید به موارد مرتبط با موضوع خود توجه کنید.

اگر موضوعی در ذهن ندارید، نگران نباشید! به سادگی با یک آلبوم شروع کنید که در آن هر چیزی که ساخته اید را قرار دهید. سپس بعد از اینکه مدتی اسکرپ بوک کردید و تعداد صفحات خوبی داشتید، ممکن است بخواهید طرح‌ های خود را در آلبوم‌ های مختلف مرتب کنید. شما می توانید برای هر یک از اعضای خانواده یک آلبوم داشته باشید یا می توانید آلبوم های مختلفی داشته باشید که شامل سفر، تعطیلات، تولد، فارغ التحصیلی و غیره می شود.

2- فهرستی از موضوعات یا داستان ها آماده کنید. برای یک موضوع خاص، ممکن است بخواهید فهرستی از داستان های کوچکی که می خواهید بگویید یا خاطراتی که می خواهید ذخیره کنید تهیه کنید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید یک دفترچه در مورد سال اول زندگی کودک خود بنویسید، می توانید دفترچه یادداشت را به 12 ماه تقسیم کنید و برای هر ماه می توانید صفحاتی در مورد نقاط عطف رشد کودک خود یا خاطرات مورد علاقه خود از آن ماه و غیره ایجاد کنید. یک صفحه در هر ماه یا چند صفحه در هر ماه را می توانید برای اینکار اختصاص دهید. این واقعاً به شما بستگی دارد.

اگر روی موضوع خاصی کار نمی کنید، لازم نیست به کل آلبوم فکر کنید، بلکه به ایده صفحه بعدی که می خواهید روی آن کار کنید فکر کنید. با این حال، می‌ توانید فهرستی از موضوعاتی که می‌ خواهید در مورد آنها اسکرپ بوک درست کنید؛ بنویسید. وقتی آماده نوشتن در دفتر هستید، فقط یک ایده را برای کار بر روی آن انتخاب می کنید.

مراحل ساخت یک اسکرپ بوک (تصویر 2)

3- عکس های مورد نظرتان را انتخاب کنید. عکس‌ هایی را که می‌ خواهید به آلبوم خود اضافه نمایید را انتخاب کنید. برای مثالی که در بالا ذکر شد، از سال اول زندگی کودک استفاده کنید، می ‌توانید چند عکس از هر ۱۲ ماه انتخاب کنید.

اگر موضوعی در ذهن ندارید، می‌ توانید عکس ‌هایی را انتخاب کنید که می‌ توانند به شما کمک کنند تا داستانی را که دوست دارید؛ روایت کنید. اگر این رویداد یا مناسبت خاص است؛ راحت تر می توانید یک یا چند عکس از آن رویداد یا مناسبت برای چیدمان خود انتخاب کنید.

اما اگر خاطره یا ایده ای است که در آن هیچ عکسی ندارید، همچنان می توانید عکسی را انتخاب کنید که به نوعی با روایتی که می خواهید بازگو کنید؛ مرتبط باشد. فرض کنید شما با دوست خود ملاقات کردید اما موفق نشدید با آن شخص عکس بگیرید. می‌ توانید با استفاده از عکسی که قبلاً از دوست خود گرفته اید، صفحه ‌ای ایجاد کنید که آن دیدار را مستند کند.

4- عناصر صفحه را در کنار هم قرار دهید. برای موضوعات خاص، ایده خوب برای امتحان کردن این است که یک طرح چیدمان ثابت برای همه صفحات با یک ظاهر یکپارچه تنظیم کنید. با برنامه ریزی از قبل برای طراحی قالب صفحه در زمان خود صرفه جویی کنید و ظاهری یکپارچه را به اسکرپ بوک ببخشید.

مراحل ساخت یک اسکرپ بوک (تصویر 3)

برای یک اسکرپ بوک بدون موضوع که در آن هر صفحه را هر زمان که دوست داشتید خلق کرده اید، می توانید به سادگی با عناصر بازی کنید و سعی کنید به یک چیدمان چشم نواز برای آن موضوع خاص دست یابید.

با این وجود، یک برنامه ریزی کوچک شما را از برش دادن عکس ها در اندازه های اشتباه، یا متوجه شدن کمبود فضا برای اسکرپ بوک خود یا متعهد شدن به طراحی چیدمانی که درست به نظر نمی رسد، نجات می دهد. بنابراین قبل از شروع برش و چسباندن، ایده خوبی داشته باشید که عکس‌ ها، عنوان و دیگر عناصر تزیینی باید کجا باشد.

5- عکس های خود را برش دهید و بچسبانید. در صورت نیاز به برش عکس ‌ها، علامت ‌هایی با مداد در پشت عکس‌ ها رسم کنید و سپس با یک قیچی، عکس‌ ها را به اندازه‌ های دلخواه خود برش دهید.

بسیار خوب، می‌ توانید انتخاب کنید که عکس ‌های خود را مات کنید یا نه. مات کردن، عکس های شما را بیشتر متمایز می کند، چشمان شما را به سمت عکس کنونی می کشاند و یک حاشیه زیبا در اطراف عکس ها اضافه می کند. می توانید از مقوا، کاغذ طرح دار، پارچه و سایر مواد به عنوان پس زمینه عکس خود استفاده کنید.

اگر قبلاً برای قرار دادن عناصر خود برنامه ریزی کرده اید، می دانید که عکس های شما باید کجا قرار گیرند و قدم بعدی این است که عکس های برش خورده خود را با چسب بدون اسید به صفحه اسکرپ بوک خود بچسبانید.

6- عنوان صفحه را انتخاب کنید. عنوان صفحه میتواند موضوع عکس های انتخابی شما باشد. برای نوشتن میتوانید یا به صورت دستی یا چاپی عنوان را بنویسید.

7- روزنامه نگاری کنید. نگارش به شما کمک می کند تا یک داستان خوب بگویید. عکس ‌ها برای حمایت از داستان شما وجود دارد. پس مدتی را صرف فکر کردن به کلمات خود کنید. برای اسکرپ بوک خود می توانید نام ها، تاریخ ها، شرح ها، اشعار، نقل قول ها، نامه های صمیمانه و غیره را انتخاب کنید.

8- محافظت و نگهداری از چیدمان های شما در اولویت است. پس از اینکه صفحه خود را تکمیل کردید، آماده است تا به یکی از محافظ های صفحه در آلبوم اسکرپ بوک که انتخاب کرده اید برود تا صفحه شما از پاره شدن، گرد و غبار یا آسیب محافظت شود.

مراحل ساخت یک اسکرپ بوک (تصویر 4)

کلام آخر

ما معتقدیم که تصادفی نیست که اکثر مردم علاقه به ساخت اسکرپ بوک دارند. افرادی که نسبت به روابط حساس هستند، به راحتی با گذشته و حال ارتباط برقرار می کنند. از این رو میل به حفظ گذشته برای آینده و بافتن تارهایی از خاطرات در طول زمان 5، 10 یا 20 سال آینده دارند. اسکرپ بوک برای حفظ خاطرات چه تلخ و چه شاد، همان چیزی است که شما می خواهید یا نیاز دارید.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی