آشنایی کامل با انواع سررسید و طبقه بندی آنها

آشنایی کامل با انواع سررسید و طبقه بندی آنها

علیرغم ظهور ابزارهای دیجیتال، انواع سر رسید هنوز هم بسیار محبوب و مؤثر هستند. در واقع، بسیاری از مردم متوجه می شوند که استفاده از یک سررسید کاغذی به آنها کمک می کند تا استرس، تمرکز، سازماندهی، تعیین اهداف و اولویت بندی وظایف خود را پیگیری کنند.

آیا تا به حال برای همه کارهایی که باید انجام دهید یا پیگیری کنید؛ دچار مشکل بوده اید؟ لیست کردن کارهای جدید و یا نیمه تمام به دقت و تمرکز زیادی نیاز دارد. اینجاست که استفاده از یک تقویم کاغذی می تواند راه حل مناسبی برای طبقه بندی لیست کارها و برنامه ها باشد. علیرغم ظهور ابزارهای دیجیتال، انواع سر رسید هنوز هم بسیار محبوب و مؤثر هستند. در واقع، بسیاری از مردم متوجه می شوند که استفاده از یک سررسید کاغذی به آنها کمک می کند تا استرس، تمرکز، سازماندهی، تعیین اهداف و اولویت بندی وظایف خود را پیگیری کنند.

 انواع سررسید

یکی از نکات عالی در مورد انواع سر رسیدها آن است که گزینه های بسیار متنوعی برای خرید در دسترس هستند. حال بهتر است به معرفی انواع سررسید و طبقه بندی آنها بپردازیم. بهتر است بدانید که سررسیدها را بر اساس اندازه (قطع)، انواع صحافی، کاربرد و جنس جلد آنها طبقه بندی میکنند.

معرفی رایج ترین ابعاد سررسید

یکی از رایج ترین انواع سررسید 1403، قطع وزیری است. این سررسید در ابعاد 16.5 × 23 سانتیمتر چاپ می شود. این مدل سررسید به دلیل فضای کافی برای نگارش مطالب روزانه و یا ماهیانه، بسیار مورد توجه قرار دارد. اما یکی از نکات ضعف این دفتر، اندازه بزرگ آن است که برای حمل و نقل روزانه کمی دشوار است و تنها میتوان این سررسید را در دفتر کار و بر روی میز کار استفاده کرد.

یکی دیگر از سررسیدهای محبوب و پر استفاده مدل رقعی با ابعاد 14 × 21 سانتیمتر است. این سررسید به دلیل داشتن وزن مناسب و خوش دست بودن، بسیار محبوب است.

اما اگر به دنبال سررسید جیبی هستید که همیشه همراه شما باشد، بهتر است اندازه 10 × 14.5 سانتیمتر را انتخاب کنید که در هر کیفی به راحتی جا میگیرد. این مدل سررسید به عنوان همراه همیشگی شما خواهد بود و شما میتوانید بدون نگرانی از فراموشی، تمامی یادداشت های خود را همراه داشته باشید.

انواع سررسید بر اساس جنس بدنه

از نظر جنس بدنه تمامی سررسیدها دارای انواع متفاوتی هستند و بر همین اساس قیمت گذاری میشوند. به طور معمول سررسیدهایی با جلدی از چرم طبیعی یا مصنوعی دارای ارزش بهای بیشتری هستند. اما بطور کلی امروزه سررسیدهایی با جنس های مختلف اعم از گالینگور، مقوایی، پلاستیکی، چرم و یا جیر مصنوعی و پارچه طراحی و تولید می شوند. هر کدام در عین زیبایی خاص خود، دارای ویژگی های مثبت و منفی نیز هستند و البته نوع جلد و صحافی بطور مستقیم بر قیمت سر رسید تأثیرگذار است.

انواع سررسید بر اساس جنس بدنه

انواع سررسید بر اساس نوع کاغذ

در تولید سررسید از کاغذهای مختلفی استفاده می شود که در این مطلب به توضیح آن میپردازیم.

  • کاغذ تحریر سفید

به طور معمول در چاپ سررسیدهای معمولی و ارزان قیمت از کاغذ تحریر سفید استفاده می شود. در تهیه کاغذ برای چاپ سررسید اکثرا از کاغذهایی با گرماژ 70 گرم استفاده می کنند. هر چه گرماژ کاغذ بیشتر باشد، وزن سر رسید و قیمت آن نیز افزایش می یابد.

انواع سررسید بر اساس نوع کاغذ (تصویر1)

  • کاغذ تحریر کرم

این مدل کاغذ با گرماژ 70 الی 80 گرم در بازار ارائه می شود و از کاغذ تحریر سفید، قیمت بالاتری دارد. سؤالی که در اینجا پیش می آید اینست که چرا از کاغذهای کرم در تهیه سررسید استفاده می کنند؟ باید بگوییم، یکی از دلایل استفاده از کاغذهای کرم آن است که نور کمتری را انعکاس می دهد؛ در نتیجه فشار کمتری به چشم وارد شده و آن را کمتر خسته می کند. علت دیگر استفاده از کاغذهای کرم، زیبایی رنگ و بافت این نوع کاغذ است.

  • کاغذ گلاسه

یکی از گران قیمت ترین نوع کاغذ برای استفاده در سررسید، کاغذ گلاسه است که به دلیل قیمت بالای آن، بیشتر در تولید سررسیدهای خاص مورد استفاده قرار میگیرد. از کاغذهای گلاسه برای چاپ چهار رنگ استفاده می شود و بهترین گرماژی که جهت چاپ و تولید این سررسیدها مورد استفاده قرار می گیرد گرماژ 100 الی 135 گرم است.

انواع سررسید بر اساس نوع کاغذ (تصویر2)

  • کاغذ کارتی

این مدل کاغذ دارای گرماژ بالایی است و برای استفاده در چاپ سررسید نیز استفاده می شود؛ البته مانند کاغذ گلاسه نیز از قیمت بالایی برخوردار است. اما مزیت این نوع کاغذ نسبت به کاغذ گلاسه، کیفیت نگارش بر روی آن است. جوهر خودکار بر روی کاغذ گلاسه دیرتر خشک شده و امکان پخش شدن دارد اما بر روی کاغذ کارتی به این شکل نیست.

انواع سررسید بر اساس نوع کاغذ (تصویر3)

انواع سررسید بر اساس طراحی صفحات داخلی

اگر به دنبال سررسید تخصصی برای کارتان هستید باید بدانید که طراحی صفحات داخلی سررسیدها به همان اندازه مدل و جنس جلد آن، از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

انواع سررسید با  طراحی صفحات گوناگون

  • سررسید یک روزه

این مدل سررسید برای کسانی ایده آل است که به نگارش تمامی کارهای روزانه خود عادت دارند. از اینرو تمایل دارند فضای بیشتری را برای نگارش در اختیار داشته باشند.

  • سررسید دو روزه

در این مدل هر صفحه شامل تاریخ دو روز است و برای کسانی مناسب است که تنها به نوشتن کلیات کارهای روزانه تمایل دارند و نیازی به نوشتن کارهای ریز و جزئی روزانه ندارند.

  • سررسید هفتگی

روزهای هفته در این مدل به صورت کلی در یک صفحه در کنار هم قرار داده میشود. برای افرادی که تنها مناسبت های مهم را در سررسید یادداشت می کنند جهت یادآوری.

  • سررسید ماهیانه

شما در این نوع سررسید یک نگاه کلی به کارهایی که باید به صورت ماهیانه انجام دهید، خواهید داشت. مناسب برای افرادی است که کلی نگر هستند و میخواهند در یک نگاه تمامی کارهای خود برای انجام در یک ماه را، ملاحظه کنند.

انواع سررسید بر اساس نوع صحافی

صحافی کردن سررسیدها برای نگهداری بهتر، عمر بیشتر و همچنین زیبایی آنها است. از صحافی ‌های متفاوتی برای داخل جلد سررسیدها استفاده می‌ شود که بسته به نوع کاربرد و سلیقه متفاوت است.

انواع سررسید با  طراحی صفحات گوناگون (تصویر 1)

  • صحافی دوخت

در این مدل صحافی، صفحات به هم دوخته می شوند و به همین روش به جلد سالنامه یا سررسید متصل می شوند. این مدل صحافی در بیشتر سررسیدها یافت می شود و بسیار مقرون به صرفه است.

  • صحافی سیمی

این مدل صحافی، بسیار پرطرفدار است از اینرو که تمامی صفحات سررسید به طور کامل باز می شود و شما میتوانید به راحتی و در تمامی جهات ممکن از سررسید استفاده کنید. در این نوع صحافی از بین حاشیه پانچ شده کاغذ، فنر یا سیم رد شده است و اغلب برای سررسیدهای قطور و یا چند ساله استفاده می شود.

  • صحافی کلاسوری

این نوع سررسید نیز مانند صحافی سیمی، برگه های پانچ شده دارد اما با این تفاوت که امکان کم و زیاد کردن اوراق سررسید نیز وجود دارد. در این نوع سررسید امکان این وجود دارد تا تقویم سال بعد را خریداری کرده و مجددا در جلد سررسید قرار دهید؛ به همین دلیل این نوع صحافی محبوبیت بیشتری میان دوستداران سررسید دارد.

  • صحافی چسب

صحافی چسب را به دو دسته سرد و گرم تقسیم بندی می کنند. اگر در صحافی چسب از دوخت نیز استفاده شود، سررسید از ماندگاری و کیفیت بالاتری برخوردار می شود.

چسب سرد از ماده رزین پلی اورتان تولید می ‌گردد. شیوه کار صحافی چسب سرد و سرعت تولید آن مانند صحافی چسب گرم است اما این نوع صحافی پایدارتر بوده و چسب حرارت نمی‌ بیند و چسبندگی زیادی دارد. صحافی چسب سرد در گرما و حرارت دوباره فعال نشده و در سرما نیز نمی ‌شکند، سریع خشک شده و چسب آن حالت کشسانی قوی دارد.

در مقابل صحافی چسب گرم وجود دارد. این نوع صحافی که به آن صحافی حرارتی نیز می ‌گویند، یکی از پرکاربردترین انواع صحافی‌ برای کتاب، مجلات، کاتالوگ ‌ها و حتی برخی آلبوم‌ ها و ژورنال ‌ها و سررسیدها بشمار می رود. در این روش ورق های کاغذ صفحات، داخل عطف جلد قرار گرفته سپس با لایه نازکی از چسب جامد پلی وینیل استات؛ که داخل مخزن دستگاه قرار دارد، حرارت دیده و به صورت مایع در می ‌آید و به جلد می‌ چسبد. چسب گرم روی کاغذهای روکش نشده و مات و همچنین عطف ‌های عاری از مرکب بهتر نتیجه می ‌دهد. در این روش غالباً جلد با گرماژ بالاتری نسبت به صفحات داخلی در نظر گرفته می ‌شود. صحافی چسب گرم برای محصولاتی با تعداد صفحات متوسط مناسب است، این نوع صحافی از استحکام و ماندگاری بالایی برخوردار است اما نوع کاغذ و تعداد صفحات در کیفیت آن تأثیر بسزایی دارد.


خرید چسب از فروشگاه دفتردستک با قیمت مناسب


چگونه سررسید مناسبی را انتخاب و خرید کنیم؟

 انواع سررسیدها

انتخاب نوع مناسب سررسید برای استفاده شخصی یا هدیه، بسیار حائز اهمیت است. شناخت دقیق و مناسب از نیازهای شخصی، ما را به سمت انتخابی درست هدایت می کند. یک سررسید مناسب باید در آن کلیه موارد کاربردی و اطلاعات روز کاملاً درست و دقیق ثبت گردد و همچنین تمامی این موارد به صورت کاملاً خوانا باشد. ثبت مناسبت های روزانه در صورت وجود برای برنامه ریزی جهت انجام مراسم‌ های مورد نیاز بسیار ضروری است. همچنین توجه به اندازه، نوع کاغذ، صحافی و طراحی صفحات داخلی با توجه به نیاز هر فرد می تواند از نکات طلایی برای خرید محسوب شود.

کلام آخر

به این نکته توجه داشته باشید که برای سازماندهی برنامه های روزانه، هفتگی و ماهیانه خود حتما به یک سررسید نیاز دارید. قبل از خریداری یک سررسید ابتدا به نوع مصرف شخصی خود توجه کنید اگر جزء افرادی هستید که دارای وظایف روزانه برای انجام دادن هستید، پس باید حتما از سررسیدهای روز شمار استفاده کنید تا فضای کافی برای یادداشت در اختیار شما قرار دهد. توجه به این مسئله بسیار ضروری است. همچنین در مرحله بعد میتوانید به نوع جلد، صحافی، شکل و اندازه آن توجه کنید.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی