معرفی انواع کاغذ مناسب آبرنگ بر اساس وزن، کیفیت، فرم و نحوه ساخت

معرفی انواع کاغذ مناسب آبرنگ بر اساس وزن، کیفیت، فرم و نحوه ساخت

وقتی صحبت از نقاشی با آبرنگ به میان می آید، کیفیت کاغذ شما بیشترین اهمیت را دارد. اگر کاغذ مناسب آبرنگ را انتخاب کنید، می تواند ظاهر آثار هنری شما را تا حد زیادی بهبود بخشد. اما با وجود تعداد زیادی کاغذ برای انتخاب، چگونه می توانید بهترین کاغذ آبرنگ را انتخاب کنید؟

وقتی صحبت از نقاشی با آبرنگ به میان می آید، کیفیت کاغذ شما بیشترین اهمیت را دارد. اگر کاغذ مناسب آبرنگ را انتخاب کنید، می تواند ظاهر آثار هنری شما را تا حد زیادی بهبود بخشد. اما با وجود تعداد زیادی کاغذ برای انتخاب، چگونه می توانید بهترین کاغذ آبرنگ را انتخاب کنید؟

جنس کاغذ آبرنگ

انتخاب بهترین کاغذ آبرنگ، میتواند تأثیر زیادی بر کیفیت کار هنری شما داشته باشد. شاید در ابتدا مبلغ بالایی برای خرید کاغذ مناسب پرداخت کنید اما در انتها متوجه نتیجه نهایی کار می شوید. ممکن است با استفاده از کاغذ با کیفیت پایین مقداری پول پس انداز کنید، اما متوجه خواهید شد که رنگدانه های آبرنگ روی سطوح ارزان به خوبی پاسخ نمی دهند و همین امر اجرای برخی از تکنیک ها را دشوار می کند.

برگ کاغذ آبرنگ

انواع کاغذ مناسب آبرنگ در بازار وجود دارد اما همیشه به کیفیت، وزن، بافت، رنگ و فرم کاغذ توجه کنید. به عنوان یک هنرمند برای کار با آبرنگ، ضروری است که کاغذ آبرنگ انتخابی شما دارای ویژگی های خاصی باشد که آثار هنری شما را بهبود می بخشد. کاغذ شما باید بتواند چندین بار خیس شدن با آب را تحمل کند، زرد نشود، وزن کافی و بافت آن ثابت باشد.

در ادامه این مقاله راهنمای خرید کاغذ آبرنگ آورده شده است تا بتوانید انواع کاغذ آبرنگ را به درستی شناسایی نمایید.

جنس کاغذ آبرنگ از چیست؟

کاغذ با استفاده از مخلوط آب و الیاف سلولز ساخته می شود. در کاغذهای با کیفیت بالا، این الیاف باید 100% پنبه باشد که آن را محکم اما انعطاف پذیر می کند. کاغذهای ساخته شده از پنبه اغلب به عنوان "کاغذ پارچه ای" شناخته می شوند. گل های پنبه ای جوان به دلیل ظرافت و طول الیافشان در کاغذسازی استفاده می شوند. همچنین باعث ایجاد مقاومت داخلی کاغذ (در برابر پارگی)، جذب قوی آن و داشتن بافتی دلپذیر نیز می شوند.

 راهنمای خرید کاغذ آبرنگ

این مدل کاغذ، کاملاً سفید است! کاغذ به طور طبیعی سفید است؛ اما سؤالی که در اینجا پیش می آید این است که کاغذهای پنبه ای چه مزیتی دارند؟ در جواب باید گفت، آثار شما هرگز زرد نمی‌ شوند و حتی طی سالیان طولانی همانند روز اول پا برجا باقی میماند.

کاغذهای ارزان ‌تر با استفاده از خمیر چوب یا گاهی ترکیبی از پنبه و سایر الیاف سلولزی ساخته می ‌شوند. اگر به ماندگاری اهمیت می ‌دهید یا قصد دارید از روش‌ های زیادی برای مالش دادن، خراش دادن، چسباندن و ماسک کردن استفاده کنید، باید از کاغذ 100% پنبه ‌ای استفاده کنید که قابلیت استفاده داشته باشد.

معرفی انواع کاغذ آبرنگ بر اساس نحوه ساخت

کاغذ آبرنگ معمولاً با یکی از سه فرآیند دست ساز، قالبی و ماشینی تولید می شود. کاغذ دست ‌ساز بهترین است و قالب ‌سازی شده در رده دوم قرار می‌ گیرد. هر دو بسیار بادوام و پایدار هستند و نباید تحت شستشوی سنگین قرار بگیرند. هر دوی آنها دارای بافت های سطحی نامنظم هستند که رنگ آمیزی روی آن لذت بخش است. اگر کاغذ باکیفیت برای هنرمندان را خریداری می کنید، باید دست ساز یا قالبی باشد. کاغذ با کیفیت برای کارهای معمولی تر و ابتدایی معمولاً ماشینی است که قیمت ارزان تری دارد، اما در صورت خیس شدن زیاد مستعد خراب شدن است!

بهترین راهنمای انتخاب کاغذ آبرنگ شناخت ویژگی های هر کدام از انواع آن است.

کاغذ آبرنگ دست ساز

از 100% پنبه ساخته شده و بسیار بادوام است. نامنظم بودن سطح کاغذ دست ساز در بین برخی از هنرمندان آبرنگ بسیار مطلوب است. این کاغذ نسبت به سایر کاغذهای آبرنگ سنگین تر است و بنابراین نیازی به کشش ندارد. به دلیل ماندگاری بالایی که دارد می تواند در برابر خراشیده شدن و بلند شدن رنگ از سطح خود بدون آسیب دیدن مقاومت نماید.

کاغذ آبرنگ قالبی

کاغذ قالبی توسط ماشینی ساخته می شود که از یک خمره فولادی ضد زنگ و یک قالب استوانه ای تشکیل شده است که معمولاً تا حدود 260 سانتیمتر طول و 130 سانتمتر عرض دارد. سیلندر در خمره قرار می گیرد و مخلوط بسیار رقیق خمیر و آب به داخل خمره پمپ می شود. این مخلوط یک شبکه فیبری روی قالب استوانه ایجاد می کند. سپس این شبکه فیبری به درجات مختلف فشار داده می شود تا سطوح مختلف موجود را تشکیل دهد. برخی از سیلندرها دارای قاب های عرشه ای هستند که به آنها امکان می دهد لبه های کاغذهای دست ساز را تکرار کنند. همچنین می توان در این تکنیک رول های کاغذ آبرنگ تولید کرد. بسیاری از هنرمندان کاغذهای آبرنگ قالبی را ترجیح می دهند، زیرا دوام بیشتری نسبت به کاغذهای دست ساز دارند، اما با بافت سطحی زیبای آنها مطابقت دارند.

کاغذ آبرنگ ماشینی

کاغذهای ماشینی (fourdrinier)، با استفاده از یک ماشین تخت که از یک بخش شکل دهی تشکیل شده است (که در آن دو قاب الیاف روی یک حلقه پیوسته فیلتر می شود تا ورق های نازکی از مخلوط مرطوب تشکیل شود)، بخش پرس هم در این قسمت وجود دارد سپس ورق‌ ها را فشار می ‌دهند تا حد ممکن مقدار آب از بین برود، بخش خشک کردن (که در آن ورق‌ ها از طریق تعدادی سیلندر گرم شده عبور داده می ‌شوند تا رطوبت بیشتری از بین برود به طوری که ورق‌ ها حاوی حدود 6 درصد رطوبت باشند.) و بخش مربوط به کاغذ (جایی که کاغذ به صورت صفحات جداگانه در آورده می شود). این فرآیند ساخت کاغذ کمترین حساسیت را نسبت به ویژگی های مواد مورد استفاده دارد و کمتر مورد توجه هنرمندان قرار می گیرد. با این حال، این نوع کاغذ آبرنگ بطور مداوم تولید می شود!


مطالعه بیشتر: معرفی بهترین مارک آبرنگ 


دسته بندی انواع کاغذ آبرنگ بر اساس درجه کیفیت

کاغذ آبرنگ براساس کیفیت ساخت به دو گروه تقسیم بندی می شود.

- بالاترین کیفیت مختص به استفاده برای هنرمندان است. گاهی اوقات این کاغذ به نام کاغذ بایگانی نیز شناخته می شود. بدون اسید است و برای ماندگاری طراحی شده است. کاغذهایی که اسیدی هستند به مرور زمان زرد و شکننده می شوند.

- هنرمندان مبتدی برای شروع میتوانند از کاغذ آبرنگ با کیفیت پایین تر استفاده کنند. اما بدانید روی این مدل کاغذ رنگ به خوبی عمل نمی‌ کند و انتظار نداشته باشید نقاشی شما در برابر آزمون زمان مقاومت کند.

دسته بندی کاغذ مناسب آبرنگ بر اساس وزن یا گرماژ

بافت کاغذ یکی از فاکتورهای اساسی در تعیین نوع کاغذ آبرنگ مورد نیاز شما بشمار می رود و انتخاب کاغذ درجه یک با وزن مناسب به همان اندازه مهم است. اما توجه داشته باشید که وزن کاغذ آبرنگ نشان دهنده کیفیت نیست؛ زیرا بهترین کاغذ در دو نوع سنگین و سبک وجود دارد.

انواع کاغذ آبرنگ بر اساس وزن یا گرماژ

Gsm کاغذ آبرنگ بهترین نشانگر وزن کاغذ است. Gsm گرم بر متر مربع است و به ضخامت هر ورق کاغذ اشاره دارد. هر چه gsm کمتر باشد، کاغذ سریعتر خشک میشود. متداول ترین وزن کاغذ آبرنگ 190 گرم، 300 گرم، 356 گرم و 638 گرم است.

کاغذهای سبک وزن ارزان تر خواهند بود اما قبل از استفاده به کشش نیاز دارند. کاغذهای سنگین در برابر شستشوهای متعدد به خوبی مقاومت می کنند و نباید به کشش نیاز داشته باشند مگر اینکه از مقدار زیادی آب استفاده شود. هر چه کاغذ مخصوص آبرنگ ضخیم تر و سنگین تر باشد، قیمت آن افزایش می یابد.

برای دانشجویان هنر معمول است که از کاغذهای سبک تر با وزن 90 پوند (190 گرم در متر) استفاده کنند. این کاغذهای سبک وزن و ارزان بیشتر برای تمرین استفاده می شوند.

اما اکثر هنرمندان با تجربه ترجیح می دهند از کاغذ حداقل 140 پوند (300 گرم در متر) استفاده کنند. هرچه کاغذ سبک تر باشد، کشش بیشتری نیاز خواهد داشت و با کاغذ کمتر از 140 پوند، توصیه می کنیم قبل از استفاده از نظر کشسانی آن را بررسی کنید.

انواع بافت کاغذ مناسب آبرنگ

شاید یکی از اولین مواردی که هنگام انتخاب کاغذ آبرنگ با آن مواجه می شوید، انتخاب نوع بافت کاغذ باشد. به طور کلی، کاغذ آبرنگ دارای سه نوع بافت متفاوت است.

انواع کاغذ آبرنگ

  • کاغذ آبرنگ پرس داغ (Hot Press Watercolor Paper)

در کاغذهای پرس داغ، الیاف سلولزی کاغذ با غلتک در دمای بالا به هم فشرده می شوند. این باعث ایجاد سطح صاف و تمیزی می شود که بسیاری از هنرمندان آرزو دارند. برخلاف پرس سرد، کاغذ پرس گرم سطح جزئیات قلم مو را با وضوح بیشتری نشان می ‌دهد که آن را برای نقاشی ‌هایی با جزئیات پیچیده ایده‌آل می ‌کند. همچنین بهترین انتخاب برای نقاشی هایی است که قصد دارید در چاپ دیجیتال تولید کنید. به طور کلی، کاغذهای پرس داغ برای نقاشانی که علاقه مند به دستیابی به جزئیات بسیار ظریف مانند تصاویر گیاه شناسی هستند، محبوب هستند. این مدل کاغذ تقریباً هیچ دندانی ندارد و به شما این امکان را می دهد که به رنگ های زنده و روشن تر برسید. برخی از هنرمندان کاغذ پرس گرم را برای کار با جزئیات دوست دارند، اما برخی دیگر آن را خیلی لغزنده می دانند که کنترل رنگ را دشوار می کند.

  • کاغذ آبرنگ پرس سرد (Cold Press Watercolor Paper)

بر خلاف کاغذ پرس داغ، کاغذ پرس سرد دارای بافت سطحی کمی ناهموار با کمی دندانه برای جذب بهتر رنگ است. این محبوب ترین نوع کاغذ آبرنگ در بازار است و امکان انواع تکنیک های مختلف آبرنگ را فراهم می کند. کاغذهای فشرده سرد را گاهی اوقات به طور گیج کننده ای به عنوان "Not paper" می نامند که به معنای فشرده نشدن است. این بافت همه کاره و محبوب است که برای مبتدیان و نقاشان با تجربه مناسب است، زیرا سطح نیمه زبر آن برای کارهای دقیق و شستشوی صاف مناسب است.

برای ساخت کاغذ فشرده سرد، تولید کنندگان، الیاف کاغذ را با غلتک های نمدی در دمای سرد فشار می دهند. آن غلطک های نمدی که بافت ظریفی دارند، خطوط کمی ناهموار را در محصول نهایی ایجاد می کنند.

  • کاغذ آبرنگ بافت خشن (Rough Texture Watercolor Paper)

سومین نوع رایج کاغذ آبرنگ به نام "خشن" نامیده می شود و بله، درست حدس زدید: این نوع کاغذ سطح ناهمواری دارد. کاغذ خشن دارای بافت فوق العاده ای است که کنترل ضربه های قلم مو را بسیار سخت تر می کند. بهترین کاغذ برای هنرمندانی است که به جای کسانی که به دنبال ایجاد جزئیات ظریف هستند، حرکات برجسته را ترجیح می دهند.

هنگامی که از کاغذ خشن استفاده می کنید، پس از خشک شدن رنگ، بافت به وضوح قابل توجه خواهد بود. اگر می‌ خواهید از دانه ‌بندی رنگ‌ های آبرنگ خود بیشترین بهره را ببرید، از این مدل کاغذ استفاده کنید.

رنگ انواع کاغذ مناسب آبرنگ

بیشتر کاغذهای آبرنگ سفید یا کرم هستند زیرا اجازه می دهد نور از سطح آن منعکس شود که به رنگ آبرنگ ظاهری درخشان می بخشند. بسیاری از آبرنگ‌ ها نیز بخش ‌هایی از کاغذ را به عنوان جایگزینی برای رنگ سفید به نمایش می ‌گذارند. اما می‌ توانید کاغذ آبرنگ را در رنگ‌ های مختلف بخرید و حالت‌ ها و جلوه‌ های مختلفی خلق کنید. همچنین می توانید کاغذ آبرنگ سفیدی را که از قبل دارید؛ با یک شستشوی ظریف آن را با هر رنگی که دوست دارید رنگ آمیزی کنید.

آشنایی با انواع فرم و شکل کاغذ آبرنگ

اکنون که در مورد کیفیت و بافت تصمیم گرفته اید، باید به نحوه خرید کاغذ فکر کنید. اگر مبتدی هستید و به دنبال فرمی برای شروع هستید، می ‌توانید روی پدها یا بلوک ‌ها تمرین کنید و زمانی که در حال نقاشی هنری هستید، به سراغ برگه ‌ها یا تخته‌ هایی با کیفیت بالا بروید.

رول کاغذ  آبرنگ

برگ کاغذ آبرنگ

ورق های کاغذ آبرنگ معمولاً در اندازه های Full Imperial در بسته های 5 تایی و به صورت ورق های جداگانه موجود است. برخی از کاغذها مانند Botanical Ultra Smooth و Fabriano 5 کمی کوچکتر از امپریال کامل هستند، بنابراین ارزش آن را دارد که قبل از خرید اندازه دقیق آن را بررسی کنید. یک ورق استاندارد Full Imperial دارای ابعاد 30 اینچ در 22 اینچ (76 در 56 سانتیمتر) است.

رول کاغذ آبرنگ چیست؟

وقتی صحبت از کاغذ با کیفیت برای هنرمندان می شود، می توانید آن را به صورت رول نیز خریداری کنید. تا زمانی که می دانید چه چیزی را دوست دارید، این یک راه خوب برای صرفه جویی در دراز مدت است. همچنین بهتر است قبل از خرید به نوع کاغذ و وزن آن توجه داشته باشید. به طور مثال اگر کاغذی با وزن کمتر از 300 پوند خریداری می ‌کنید، احتمالاً باید آن را از قبل بکشید تا تاب و کمان بر روی آن ایجاد نشود.

بلوک کاغذ آبرنگ چیست؟

اگر زمان یا منابع کافی برای بررسی کشش کاغذ آبرنگ خود را ندارید، بلوک های کاغذی آبرنگ انتخابی فوق العاده هستند. بلوک ها از هر چهار طرف چسبانده شده اند که باعث می شود در هنگام استفاده از مقادیر متوسط آب، کاغذ کمتر چروک شود. از آنجایی که این بلوک ها از همه طرف چسبانده شده اند، در صورتی که بخواهید یک نقاشی جدید روی ورق زیر آن شروع کنید، ورق بالایی کاغذ باید برداشته شود. به طور کلی یک شکاف کوچک در چسب یکی از طولانی ترین طرف های بلوک وجود خواهد داشت. می توان یک چاقو را در این شکاف قرار داد و در اطراف لبه های کاغذ بچرخاند تا ورق بالایی جدا شود.

بلوک کاغذ آبرنگ

آشنایی با تخته شاسی و دفتر کاغذ مناسب آبرنگ

اگر نمی خواهید کاغذ خود را از قبل بکشید، تخته شاسی مانند بلوک ها، گزینه مناسبی هستند. تخته های آبرنگ سنتی از کاغذ آبرنگی تشکیل شده است که روی یک تخته سفت چسبانده شده اند. مانند سایر محصولات آبرنگ، باید به نوع کاغذی که استفاده شده است توجه کنید تا از دوام محصول مطمئن شوید.

همچنین می توانید انواع دیگری از تخته های آبرنگ را خریداری کنید که در واقع از کاغذ استفاده نمی کنند. Amersand Aquabords دارای سطح سفالی با کیفیت آرشیوی است و برای استفاده با آبرنگ و گواش طراحی شده است. از طرف دیگر، فردیکس یک تابلوی با کیفیت را تولید می کند که از بومی با 100٪ پنبه پوشانده شده است که برای استفاده با آبرنگ و سایر رنگ های مبتنی بر آب طراحی شده است. هر دوی اینها گزینه های جالب و خلاقانه ای هستند که ارزش امتحان کردن را دارند.

دفتر کاغذ مناسب آبرنگ

دفتر طراحی مناسب رنگ آمیزی با آبرنگ برای نقاشی در فضای باز یا برای تمرین عالی هستند. می ‌توانید دفتر طراحی حاوی کاغذ آرشیوی با کیفیت تهیه کنید، اما بسیاری از دفاتر طراحی فقط حاوی کاغذهای درجه دو هستند، بنابراین مراقب باشید که اشتباهاً نوع نامناسبی را خریداری نکنید. اگر به فکر خرید کاغذ آبرنگ برای افراد مبتدی هستید، مطمئن شوید که فاقد اسید است. همچنین می ‌توانید دفتر طراحی سیمی بخرید که برای سفر مناسب است، زیرا می‌ توانید فقط یک کار تمام شده را ورق بزنید و کار را روی یک تکه کاغذ تازه شروع کنید.

بهترین کاغذ آبرنگ

میزان آهار و پوشش ژلاتین انواع کاغذ مناسب آبرنگ

کاغذ آبرنگ به طور سنتی با ژلاتین پوشانده می شود تا رنگ آبرنگ مستقیماً در کاغذ فرو نرود. ژلاتین مقاومت کمی ایجاد می کند و رنگ را مجبور می کند تا روی سطح بنشیند و فقط تا حدی در کاغذ فرو رود. کاغذ را می توان با ژلاتین در داخل یا خارج پوشاند. آهار داخلی زمانی است که ژلاتین قبل از اینکه کاغذ ساخته شود به مخلوط آب و خمیر اضافه می شود و آهار خارجی زمانی است که ورق های کاغذی که یک بار ساخته شده اند در حمام ژلاتین خیسانده می شوند. آهار داخلی تضمین می کند که کاغذ حتی پس از خراشیدن یا مالش دادن سطح آن تغییری نمی کند. بسیاری از کاغذهای با کیفیت بالا هم آهار خارجی و هم داخلی دارند. اگر آهار روی کاغذ خیلی زیاد اعمال شده باشد، می توان آن را به راحتی با خیساندن کاغذ در حمام پاک کرد، سپس آب اضافی آن را خارج کرد و قبل از خشک شدن آن را با اسفنج پاک کرد. اگر کاغذ بیش از آنچه باید در برابر رنگ مقاومت کند، یعنی به صورت حباب‌ های رنگی که روی سطح کاغذ جمع می ‌شوند، متوجه می ‌شوید که آهار کاغذ بیش از حد است.

برندهای برتر مقوا و کاغذ مناسب آبرنگ کدامند؟

انواع کاغذ مناسب آبرنگ

انتخاب بهترین کاغذ آبرنگ می تواند تفاوت واقعی در نحوه نمایش نقاشی های شما ایجاد کند. چه یک نقاش مبتدی یا یک هنرمند با تجربه باشید، ارزش آن را دارد که وقت بگذارید و در مورد ابزار کار خود یاد بگیرید تا بتوانید بیشترین بهره را ببرید.

- کاغذ آبرنگ پرس گرم دالر رونی آکوافین

این کاغذ صاف برای هنرمندانی که می خواهند نقاشی های دقیقی مانند هنر گیاه شناسی یا تصویر سازی خلق کنند، بسیار عالی است. همچنین اگر طرفدار کاغذهای آبرنگ خشن نیستید، انتخاب خوبی است.

- کاغذ پرس سرد دالر رونی لنگتون

کاغذ لنگتون با در نظر گرفتن هنرمندان حرفه ای ساخته شده است. این کاغذ با کیفیت بالا، مقاوم در برابر محو شدن و بدون اسید است. این قالب ساخته شده شبیه کاغذ دست ساز است، حتی اگر در واقع با استفاده از ماشین ساخته شده باشد. اگر روی این کاغذ نقاشی کنید، نقاشی شما واقعاً می درخشد و سال ها بدون کاهش در روشنایی یا کیفیت، دوام خواهد داشت.

- کاغذ آبرنگ حرفه ای فشرده داغ Winsor & Newton

مانند بسیاری از تولیدکنندگان هنری، Winsor & Newton مجموعه‌ای از کاغذهای آبرنگ برای نقاشان مبتدی و حرفه‌ای دارد. اگر در نقاشی با آبرنگ تازه کار هستید، می ‌توانید یک پد از طیف ارزان‌ تر این برند بخرید و از کیفیت آن مطمئن باشید. با این حال، همانطور که اعتماد به نفستان بالا می رود و مهارت های نقاشی خود را توسعه می دهید، آماده خواهید بود که به سمت کاغذ آبرنگ گران تر بروید.

کلام آخر

هنرمندان همیشه لوازم هنری مورد علاقه خود را دارند که بارها و بارها به آنها مراجعه می کنند. مهم است که یک نقاش که عاشق تکنیک آبرنگ است از موارد تکراری رها شده و کاغذهایی با بافت ها، وزن ها و اندازه های مختلف را امتحان کند.

تغییر بافت کاغذ یا استفاده از یک سطح سنگین تر می تواند ظاهر کار شما را به شدت تغییر دهد. ممکن است برای امتحان تکنیک های جدید و ضربه های قلم موی جدید الهام بگیرید. دفعه بعد که قصد خرید کاغذ آبرنگ را دارید، به پرس، بافت و وزن آن توجه ویژه ای داشته باشید.

واکنش همه کاغذهای آبرنگ به رنگ متفاوت است. بهترین راه برای دانستن اینکه آیا از بهترین محصول برای کار خود استفاده می کنید یا خیر، نمونه برداری از مقالات مختلف است. حتی اگر از کاغذی که در حال حاضر استفاده می کنید راضی باشید، ممکن است دریابید که گزینه های بهتری وجود دارد.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی